Barilla - o marcă italiană care, cel puțin pentru mine, ajunsese să se confunde cu însăși ideea de paste făinoase. Niciodată nu mi-am pus problema să cumpăr o altă marcă. Nu-mi aduc aminte de nicio reclamă, în schimb știu că în toate supermarketurile există un raft mare cu Barilla care, dacă nu ar fi, te-ar face să te îndoiești de calitatea întregului magazin. Cu alte cuvinte, brandul e atât de stabil încât se vinde singur. Unde mai pui că nu e cel mai ieftin...
Și uite-așa, de bine ce-i mergea, proprietarul mărcii, Guido Barilla, s-a apucat să declare într-un interviu la radio că marca lui se adresează familiilor conservatoare, nicidecum familiilor sau cuplurilor de același sex. De fapt, cuvintele lui (pe care le-am pescuit dintr-un articol din Forbes, pe pagina de facebook a lui Bogdan) au fost: „Nu aș face niciodată un spot cu o familie homosexuală. Nu din lipsă de respect ci pentru că nu-mi place ce fac ei. Ideea mea de familie este una clasică în care femeia are un rol fundemental.” Și pentru că a avut impresia că nu a fost suficient de clar, mai adaugă, referindu-se la cuplurile de același sex, că „dacă nu le place, să cumpere altă marcă.”
Trecând peste corectitudinea politică a afirmației și peste fantezia libidinoasă a lui Guido („nu-mi place ce fac ei”), stau și mă întreb ce vânzător normal la cap își permite să spună: „dacă nu-ți convine, cumpără din altă parte”?! ... și asta într-o piață saturată în absolut toate domeniile.
Comunitatea LGBT, sensibilă de felul ei, nici n-a stat pe gânduri și s-a pus imediat pe boicotat produsele Barilla. Numai pe Facebook am numărat vreo 10 grupuri care se numesc ”Boycott Barilla”. Presa de specialitate, de exemplu revista Forbes, în articolul citat mai sus, merge atât de departe încât reușește să estimeze puterea de cumpărare a acestui segement și pierderile posibile. Dar atenție! Domnul Barilla a declanșat o avalanșă. În interviu el a eliminat doar „familiile cu părinți de același sex” însă acestora li s-a alăturat imediat nu doar întreaga comunitate LGBT ci și prietenii și familiile acestora.
Dar cel mai tare și mai tare nu m-a deranjat c-am fost dat afară din prăvălie și trimis să cumpăr în altă parte ci segmentul specific căruia i se adresează, de fapt, proprietarul mărcii Barilla: „familiile clasice în care femeia are un rol fundamental”.
Ce reprezintă pentru el o familie clasică, respectiv care este rolul fundamental al femeii în această familie? Să se fi referit oare la clasica familie urbană, unde amândoi au cam același rol adică să muncească pe rupte ca să-și achite la timp creditele, să plece de dimineață de-acasă și să se întoarcă pe întuneric, să se îmbrace de la second hand pentru că prioritate au copiii care cresc incredibil de repede și, dacă nu merg la școală cu țoale noi și ghiozdane Barbie, se întorc plângând că nu se joacă nimeni cu ei? Familia care nu știe cum să-și împartă bonurile de masă atunci când merge la cumpărături? Să fie oare vorba despre părinții (heterosexuali, evident) care stau la mâna unui patron nesimțit, fac ore suplimentare neplătite, doar, doar de l-ar prinde în toane bune să le arunce o primă de Crăciun ca să aibă ce pune sub brad?
Ori s-a referit tocmai la familia patronului care-și permite să o țină pe nevastă acasă și care, fiind atât de ocupată să iasă la mall cu prietenele, îi mai rămâne timp doar cât să pună la fiert o oală cu paste (Barilla), să deschidă un borcan cu sos (din aceeași marcă), și, chiar când soțul patron bagă cheia în ușă, așează delicat în vârful pastelor o frunză verde de busuioc...?
Nu știu care ar fi statisticile în acest domeniu dar tare am impresia că segmentul nevestelor clasice care joacă un rol fundamental este cu mult inferior comunității LGBT & Friends.
Poftă bună!
PS: Probabil că departamentul lui de marketing a făcut un atac cerebral în grup așa că Guido Barilla a revenit cu niște scuze. Boicotul contiuă.