joi, 5 iulie 2012

Un vin bun


Ăăă... ar trebui oare ca înainte să mă dezlănțui să specific faptul că trebuie să aveți cel puțin 18 ani ca să puteți citi acest text și că dacă tot îi aveți împliniți, trebuie să beți moderat? Bine, considerați că am spus-o și se înțelege că cine continuă e major, vaccinat, nu are probleme cu inima, pancreasul, face sport cel puțin de trei ori pe săptămână, e cu amorul la zi și dacă bea mai mult de x pahare nu se-apucă să-și sune foștii sau fostele.

Acum să ne vedem de treabă.



Chile are un vin de pus la rană (psihică) dar merge și dacă sunteți întregi la minte doar că în cantități mai mici. Partea bună este că îl găsiți în toată lumea și în toate alimentarele. Nu vă dau acum nume de mărci că nu sunt plătit pentru asta dar vă dau un sfat: să fie în sticlă (de sticlă sic!)

Dacă vă place vinul alb, încercați un Sauvignon Blanc din regiunea Casablanca. Mă refer la Casablanca de Chile, nu la film (sau Maroc pentru cine vrea să aprofundeze). Zona de aprox. 50 km se află între Anzii Cordilieri și Oceanul Pacific. Adică ai condori pe-o parte, pescăruși pe alta iar în mijloc o climă ideală pentru vinuri albe.


Preferatul meu  este un vin roșu care se numește Carménère, de preferință din regiunea Maule. Specialiștii îl aseamănă cu Bordeaux dar eu zic că aduce mai mult a Fetească Neagră. Are și o poveste interesantă... Originar din Franța, aproape că a dispărut din Europa după plaga din 1867 (Filoxera). Noroc că a fost adus de probă și în Chile cu câțiva ani înainte de marea nenorocire și aici a rămas. În ziua de azi Chile este aproape singurul producător din lume de Carménère. 


Să vă spun de ce e bun și ieftin vinul chilian. Țara este un fel de insulă fitosanitară, adică e protejată din toate părțile de dăunători. La nord se află cel mai uscat deșert din lume (Atacama), la sud e Patagonia și Antarctica (frig), la est sunt Anzii Cordilieri (ajung până la aproape 7.000 m alt.) iar la est Pacificul cu curentul Humboldt care este foarte rece și vine tot din sud. Iernile blânde, verile secetoase și lipsa dăunătorilor are ca rezultat nu doar o producție mare ci și folosirea moderată a pesticidelor.

Un alt secret, valabil pentru vinurile roșii: datorită factorilor naturali, vinul chilian nu are nevoie de o maturizare îndelungată ca în cazul vinurilor europene. Astfel rezultă un vin tânăr dar echilibrat mai ales la buzunar.

Fotografiile le-am făcut la podgoria Concha y Toro, una dintre mărcile pe care le găsiți și în România. N-a că m-am luat cu vinul și v-am făcut și o recomandare specifică!

Noroc!